vrijdag 23 april 2021

Recensie // Unsinkable van Lotte van den Noort

Unsinkable

Je kent het verhaal, maar is dat echt hoe het is gegaan? Katharina Thompson wil niets liever dan naar Amerika gaan om daar een toekomst op te bouwen met haar verloofde. Wanneer ze als kamermeisje aan de slag kan op de Titanic, is dat een kans die ze gretig aanneemt. Maar het lot van de Titanic gooit roet in het eten. Katharina’s broer waarschuwt haar dat ze geen voet op het schip moet zetten. De Titanic is gedoemd om te zinken en daar is niet alleen een ijsberg de oorzaak van.

Pff ja waar moet ik beginnen! Ik las het boek binnen 2 dagen uit en dit boek heeft mij zeker uit mijn reading slump gehaald. De woorden die ik nu neer ga zetten zijn bij lange na niet genoeg om te beschrijven hoe goed en bijzonder dit boek is. Kitty is een personage waarbij de emoties zo goed zijn beschreven dat je met haar meeleeft tijdens dit hele avontuur. Het was dan ook een fijn perspectief om uit te lezen. Haar ontwikkeling was prachtig, ze begon heel naïef maar groeide uit tot een prachtige vrouw. Als ik kijk naar de inleiding van dit verhaal moet ik al bekennen dat ik na 2 bladzijden al om was. Dit zou een geweldige rollercoaster worden met veel emoties en drama. Alles word ontzettend goed beschreven waardoor je het idee hebt zelf in 1912 te zijn. De kern zelf vloog ik doorheen. Je merkt dat er veel onderzoek is gedaan naar deze theorie en dat merk je gewoon heel erg in het lezen. Ik had zelf nog niet van de theorie gehoord en raakte geïntrigeerd door het verhaal, hierom ben ik zelf ook dingen op gaan zoeken, hierdoor krijg je pas echt in de gaten hoeveel research er is gedaan voor dit boek. Kitty en Mags waren zeker mijn favoriete personages, ze maken allebei een fantastische groei door wat het boek echt tot een hoger leven brengt. En dan dat einde! Terwijl ik het las, zag ik de film voor me afspelen en zat ik er helemaal in. Lotte maakt dingen namelijk niet mooier dan dat ze zijn, daardoor herken je de film hier ook heel goed in. Het einde heeft mij kippenvel gegeven en tranen over mijn wangen laten rollen.

Lotte heeft een hele, fijne en vlotte schrijfstijl. Je vliegt werkelijk door het boek heen en voor je het weet zijn de eerste 100 bladzijden alweer om. Zoals ik al zei is er veel onderzoek gedaan naar feiten en verhalen, dit merk je heel erg en hierdoor kan je, je beter inleven. Maar dat zorgt er ook voor dat het verhaal gaat leven. We kennen namelijk het verhaal en de film, maar dit trekt het begrip Titanic echt naar een nieuw niveau. Waar de kracht van Lotte zit, is dat zei de gebeurtenissen zo levend beschrijft dat je, je aan boord waant bij de Titanic. Een prachtig eerste boek met fantastisch schrijfwerk.

Goede en sterke personages. Prachtig schrijfwerk en een verhaal waar je doorheen vliegt. Zoals ik al zei ik kan niet in woorden beschrijven hoe gaaf dit boek was en wat voor emoties er allemaal door mij heen vlogen tijdens het lezen. Ik kan je wel 1 ding garanderen, nee eigenlijk 2. Je gaat compleet anders naar het verhaal kijken maar wilt ook gelijk de film bekijken om het nog eens te beleven vanuit Jack en Rose. Ik kan niet anders dan 5 sterren geven. Dit was hem weer, tot de volgende blog!
Groetjes Danique!