dinsdag 20 april 2021

Recensie // Het verzet van de koningin van Rebecca Ross

Het verzet van de koningin

Het stof van de revolutie is amper gedaald of Brienna ziet zich geconfronteerd met nieuwe uitdagingen: geaccepteerd worden door de machtige MacQuinns en tegelijkertijd de belangen van haar vaders huis en die van het land dienen. Cartier, haar voormalige leermeester, is nu heer van Morgane. Hij wil de naam van zijn huis herstellen, maar dat lukt beter met Brienna aan zijn zijde. Maar Brienna en Cartier zullen hun gevoelens voor elkaar opzij moeten zetten. De weerstand onder de aanhangers van het oude regime groeit. Ze zijn op zoek naar een zwakke schakel in de macht van de rebellen. En wat maakt nou zwakker dan liefde?

Waar ik vooral door verrast werd is het feit dat dit deel niet alleen vanuit Brienna wordt verteld maar ook vanuit Cartier. Hierdoor leer je Cartier beter kennen, want wat zijn de motieven en gevoelens die hij heeft. De personages die we al kenden spelen ook nu weer een grote rol, waardoor je niet heel veel bij hoeft te leren, dit vond ik zelf heel prettig, het leest namelijk lekker door. De personages die dan wel werden toegevoegd maakten het verhaal juist sterker dus dat is zeker een aanwinst geweest. Waar hier veel aandacht aan gegeven werd is de relaties onderling en dat vond ik heel mooi om te lezen. Het verhaal zelf zat vol plot twist. Als je een hoofdstuk uithebt wil je door lezen want eigenlijk werd er na elk hoofdstuk iets onthuld, dit zorgde dat de spanning en de snelheid van het verhaal erin bleven. De inleiding was voor mij prima, je gaat verder waar je gebleven bent en leert al snel weer verder over deze wereld en zijn bewoners. De kern was ijzersterk. Er gebeuren veel dingen die je niet ziet aankomen en dat was heel prettig lezen. Het einde was perfect! Er bleef spanning inzitten maar eindigde heel goed, het voelde ook als afgesloten.

De romantische stijl die hierin zit word heel goed overgebracht op de lezer. Die vind ik wel ontwikkelt in dit deel omdat er meer ingegaan word op de relaties, er komt meer diepgang in. Alle gebeurtenissen worden dan ook niet mooier gemaakt dan dat ze zijn, en dit zorgt voor een emotionele achtbaan. Ross haar sterke kant is dan denk ik toch omgevingen beschrijven en gebeurtenissen. Het is heel gedetailleerd en het zorgt ervoor dat je het idee hebt daar bij Brienna en Cartier te zijn.

Een ijzersterk plot. Alles komt goed samen tot een einde. De personages zijn goed afgerond en het verhaal had sterke wendingen die ik niet zag aankomen. Goede schrijfstijl die zich zeker heeft ontwikkeld. Ik kan niet anders dan 5 sterren geven.