vrijdag 21 mei 2021

Recensie // Stad van beenderen van Cassandra Clare

Stad van beenderen

De vijftienjarige Clary woont met haar moeder in New York. Wanneer deze ontvoerd wordt, komt Clary achter het familiegeheim: haar moeder behoorde ooit tot een groep demonenjagers. Langzaamaan lukt het Clary om tot die wereld door te dringen. Maar de wereld van de demonenjagers is verscheurd. Zal het Clary en haar vrienden lukken om haar moeder te redden?

Personages en het verhaal:
Wat heerlijk om weer terug te zijn in deze wereld! Een paar jaar geleden las ik deze boeken op mijn ereader, en sinds dien heb ik altijd het idee gehad om er terug te keren maar dan met de fysieke boeken. De covers waren moeilijk te vinden maar het is gelukt om de oude covers voor alle delen te krijgen via een tweehandswinkeltje. Toen er ook nog een mededeling dat er een readalong voor alle boeken werd georganiseerd hoefde ik niet nog eens na te denken en deed ik gelijk mee. Clary is een personage waar velen zich in gaan herkennen. Ze is jong en heeft geen zorgen aan haar hoofd tot haar moeder word ontvoerd. Ze ontdekt de demonenjagers en gaat met hun in zee. Clary is wel een personage dat mij soms irriteerde omdat ze de wereld net kende en gelijk al dacht alles te weten. Jace is voor mij een personage dat samen met Alec en Magnus tot de favorieten hoort. Ze hebben stuk voor stuk een speciaal en uniek karakter waar ontwikkelingen inzitten die fantastisch zijn. De inleiding van dit boek zorgt ervoor dat je gelijk in het verhaal zit. Je wilt doorlezen en dit is voor mij een sterk begin. Ik kijk nu wel anders op het verhaal terug en merkte al gauw dat er in de kern niet veel gebeurd behalve het zoeken naar Clary haar moeder. Er had van mij tussendoor wel meer mogen gebeuren. Het einde zorgde dan wel weer voor spanning en intrige en daar hou ik toch wel van. Een prima einde waarbij je nog alle kanten op kan voor deel 2.

Schrijfstijl:
Een hele vlotte dat viel mij gelijk op. Er staat veel tekst op 1 pagina, maar zodra je een ritme hebt gevonden lees je die ook zo weg. Cassandra heeft een wereld gemaakt die mij erg aanspreekt, maar ook een wereld waarbij de dingen zo worden beschreven dat je voor je ziet wat er gebeurd. De personages worden in detail beschreven en daardoor heb je een beeld voor je wat prima past bij de karakters. Er mag van mij alleen wel meer actie scenes in en iets meer diepgang zodat het ook een boek wordt met meerdere lagen.

Conclusie:
Goed boek met prima personages en een verhaal waar meer diepgang in mag. Er zijn sterke punten te noemen en wat zwakkere maar zeker potentie voor een goed vervolg. Ik geef het boek 3 sterren omdat er zeker punten zijn voor verbetering. Maar al met al is het fantastisch om terug te mogen zijn in deze wereld.

dinsdag 18 mei 2021

Recensie // Onze eerste zomer samen van Sandra J Paul

Onze eerste zomer samen

Op een stormachtige nacht komen Mila en Daniel elkaar na jaren weer tegen. Hij heeft een dringende lift naar het ziekenhuis nodig, zij besluit om hem te helpen. Het loopt mis wanneer ze onderweg een ongeluk krijgen. Wanneer Daniel ontwaakt, ontdekt hij tot zijn verbijstering dat hij een gevangene is van de mysterieuze sekteleider Dominic, die hen na het ongeluk naar zijn afgesloten domein heeft gebracht. En hij is niet de enige die in de klauwen van de man vastzit.

Personages en het verhaal:
Zoals we kunnen verwachten bij Hamley ziet ook dit boek er weer prachtig verzorgd uit. De eerste pagina van dit boek trok mij het verhaal in, het werd gelijk interessant en het wekte zeker mijn interesse. Je snapt er niet veel van maar wil wel doorlezen en dat is een sterk element. Mila, Daniƫl en Dominic staan centraal en je leest ook altijd vanuit deze personages die afgewisseld worden gedurende het verhaal. Dit stoorde mij absoluut niet. Het las fijn door zodat het verhaal goed doorliep.