dinsdag 7 september 2021

Recensie // Wolvenhart

Wolvenhart

Als Kaat haar nichtje Eva van de trein gaat halen, start voor de meisjes een week vol avontuur, geheimzinnige symbolen en gevaar. De inbraak in een oude kapel op de begraafplaats lijkt eerst het werk van vandalen, maar als ze een vreemd tekenvinden blijkt er meer aan de hand. Hun zoektocht naar antwoorden dompelt hen onder in de geschiedenis van Mechelen, van Margaretha van Oostenrijk en van Wolvenhart. Wie was hij en waar is de schat, die met hem begraven was, naartoe? Hun zoektocht is niet zonder gevaar, maar de nichtjes zetten alles op

Wat gelijk opvalt is dat de cover weer prachtig is! Het is een pareltje om te zien en spreekt gelijk aan. Het mysterie druipt ervan af en je wordt gelijk nieuwsgierig.

De inleiding pakt gelijk, er zit een goede spanning in en het maakt nieuwsgierig. Hierdoor zit je gelijk in het verhaal. Dit begint vanuit meerdere perspectieven. Uiteindelijk wordt dit teruggebracht naar 2. De kern is goed geschreven. Er zit spanning, mysterie en humor in. Vooral de zoektocht naar de symbolen en de voorwerpen is erg goed gedaan. Het einde is verwarrend. Want is dit een losstaand boek of niet. Het einde is nogal open. Dat is jammer want nu is er geen echte afsluiting.

Kaat en Eva zijn twee meisjes waarbij niet heel veel is veranderd vergeleken met Ravenburcht. Er zit geen ontwikkeling in de personages tussen de boeken maar ook niet in het boek zelf. Dit is niet erg in dit verhaal, het mysterie is genoeg om nieuwsgierigheid te bewaren. Wat wel opvalt en dit was in Ravenburcht ook al, is dat de gebeurtenissen natuurlijk niet echt gebeuren. Twee meisjes gaan dit soort avonturen nooit echt beleven, dit zorgt er juist voor dat het plezier groter is.

De schrijfstijl is prima, leest gemakkelijk weg en moeilijke woorden worden uitgelegd. Tel daarbij op dat het gebaseerd is op een echt verhaal maakt dat het alleen maar mooier. De stukken van Margaretha tussendoor waren heel leerzaam en vooral informatief, maar is wel op een leuke en fijne manier neergezet.

Ik geef het boek 4 sterren. Het is een goed boek met een goede schrijfstijl, met vooral hele fijne personages waar je naartoe groeit.