vrijdag 30 oktober 2020

Boek recensie Voorbij het Wederwoud

Voorbij het Wederwoud

Diep in het Wederwoud, een plek waar de natuur geëerd wordt en ongeziene gevaren zich verborgen houden, wonen de zussen Céli en Phaun. Céli lijdt al jaren aan een onverklaarbare en ongeneeslijke ziekte, die haar afhankelijk maakt van de zorg van haar jongere zusje. Phaun heeft zichzelf volledig weggecijferd om Céli te ondersteunen, waardoor ze geen opleiding of sociaal leven meer heeft. Op het moment dat de situatie uitzichtloos lijkt, wordt er plots een oplossing aangereikt. Maar die oplossing heeft een prijs. Om haar zus en zichzelf een kans op een nieuw leven te geven, moet Phaun een reis maken door het majestueuze Wederwoud. Een tocht waarbij ze vreselijke keuzes moet maken en tot het uiterste moet gaan.

Personages:
Laten we beginnen met onze hoofdpersonages, genaamd Phaun en Celi. Twee zussen die alles voor elkaar overhebben. Als ik kijk naar Phaun zie ik een gekweld meisje die vastzit in haar leven zoals dat nu is. Ze is koppig en ruimdenkend, en dat maakt haar een mooi personage met mooie karaktertrekken. Ze maakt een mooie groei door in het verhaal, en komt er zo achter dat niet alles is zoals het lijkt, je merkt dat ze echt wat leert en dat was iets fijns zo blijft ze niet oppervlakkig. Celi is een personage waar we in dit deel niet veel mee te maken krijgen. Daarom is het lastig te bepalen hoe zij is als mens en wat haar persoonlijkheid is, wat je wel uit het verhaal kan halen is dat Celi erg sterk is en veel geeft om haar geliefden twee mooie eigenschappen waarvan ik hoop meer te kunnen lezen.

Wat het boek zo ruimdenkend maakt is de relatie tussen Celi en Noova. Zij zijn twee vrouwen die elkaars geliefden zijn en ook met elkaar getrouwd zijn. Het ligt er niet bovenop in dit verhaal, en waar andere lgtbq+ boeken meer over de coming out gaan, is dit hier totaal niet het geval dat maakt het fijne personages en maakt het ook dat dit gewoon heel normaal is en ook zou moeten zijn. In boeken en daarbuiten.
Het verhaal:
Dit is eerlijk gezegd tegelijkertijd goed en heeft ook mindere punten. Laten we met het mindere beginnen. Het voelde een beetje vertrouwd aan waarmee ik bedoel dat ik het al eens gelezen heb maar dan in een net wat andere versie. Dat geeft niet het deed niet onder aan de kwaliteit van het verhaal. Dat is namelijk ook het enige minpuntje, ik denk namelijk dat Valentijn nog een beetje zoekende is, maar dit is absoluut de juiste weg. Het begin is prima, ingezogen gebeurde niet maar het was ook niet, niet goed om niet door te lezen. Pas na ongeveer 50 bladzijdes zat ik er lekker in en kon ik hem ook niet meer wegleggen. Het einde was pas verassend, we waren van te voren al gewaarschuwd voor een cliffhanger, en ja dames en heren die zit er zeker in, het stopt op een cruciaal punt en je wilt doorlezen maar dan helaas zijn er gaan pagina's meer over. Het zit goed in elkaar en heeft op het puntje wat ik eerder benoemde zeker alleen maar positieve dingen.
Schrijfstijl:
Hier is een ding zeker, Valentijn heeft een eigen stijl en deze ook verder ontwikkeld doorgaande het boek. Je merkt dat hij zekerder wordt van het verhaal en ook echt één werd met de personages en dit was heel fijn om te lezen want dat zie je niet vaak. Het is een heerlijke luchtige schrijfstijl, waarin echt is gelet op de details en hoe je de personages als beste naar voren kon laten komen. Met die cliffhanger heeft hij laten zien wat hij in huis heeft, het is namelijk niet gemakkelijk om op het juiste punt te kunnen stoppen en dit is fenomenaal gedaan. Mijn complimenten dus voor het schrijfwerk.

Waardering:

En dan nu het moment van de waarheid. Het eindoordeel. Het is jullie vast al opgevallen dat ik dit een goed boek vond. Vond ik hem helemaal geweldig? Nee dat niet, moet dat dan ook? Nee ook dit niet, want onthoud het is een debuut. Ik geef het vier sterren omdat de opzet goed is de personages absoluut ook, er zit alleen nog een verbeterpuntje in het verhaal omdat het wat bekend voorkwam, maar ik heb gehoord over een novelle en ik heb het idee dat Valentijn zich daar pas echt gaat onderscheidden van de rest, want de kwaliteiten zijn absoluut aanwezig!