dinsdag 7 juli 2020

Boek recensie Ik zie je in Cockleberry Bay

Ik zie je in Cockleberry Bay
Rosa heeft alles wat haar hartje ooit begeerde. Ze runt een eigen winkeltje en heeft de liefde leren kennen. Maar liefde kent ups en downs, en dat ontdekt ook Rosa al snel. Ze heeft reden om te geloven dat haar man een affaire heeft en gaat daar bijna aan onderdoor. Het is hoog tijd om zichzelf bij elkaar te rapen en minder afhankelijk te worden van een man, en vooral om zich niet te laten meeslepen door angst en jaloezie.

Prijs; 17,99
Auteur; Nicola May
Uitgever; Zomer en Keunig
Genre; Feelgood

Personages;
In dit tweede deel van de serie lees je weer over de vertrouwde personen in Cockleberry Bay, ook komen er een aantal nieuwe personages bij. De hoofdpersonen blijven Rosa en haar hondje. Ik moet eerlijk toegeven dat ik Rosa op een gegeven moment niet meer leuk vond. Ze deed steeds hetzelfde en gedroeg zich jonger dan dat ze was. Daarom had ik ook wat moeite met het eerste stuk van het verhaal. Wanneer er dan ook een gebeurtenis plaatsvind waar ze spijt van heeft en waardoor ze ook alleen blijft, lijkt ze zich te gaan veranderen. Ik vind het karakterontwikkeling in het boek sterk. Je leeft met haar mee en je voelt je verbonden bij de lessen die ze leert en de verhalen die haar worden verteld. Daardoor leert ze langzaam aan dat ze moet veranderen om het weer goed te maken.
Dit is de ontwikkeling die je het hele boek leest. Het is een goede wending aan het boek en heeft zeker iets toegevoegd aan het karakter Rosa, ze is nu veel interessanter en haar personage gaat nu veel dieper. De andere personages blijven eigenlijk hetzelfde daar veranderd niks aan. Mijn favoriete persoon die erbij kwam was Alec omdat hij gelijk goed werd neergezet en je gelijk wist wat je aan hem had. Een personage waar ik me nog altijd aan stoor is Sheila. Ik snap haar probleem namelijk niet met Rosa en zij mag van mij wel achterwege gelaten worden, voor mij voegt ze niet echt iets toe aan het verhaal. Maar buiten dat om zijn het weer de heerlijke en vertrouwde personages waar ik graag over mag lezen dus ik was enthousiast!

Schrijfstijl;
De schrijfstijl blijft hetzelfde. Heerlijk rustig en vlot weg gezet. Het schrijf werk ging wel de diepte in deze keer. Ik vond het meer diepgang hebben in de manier waarop karakters werden weggeschreven dus dit was een erg fijne verandering. Voor de rest blijft het een fijne en beschrijvende stijl waarin je echt even met je gedachten in Engeland zit bij Rosa. May heeft het wel zo neergezet dat het voelt als een achtbaan van emoties. Door de schrijfstijl voel je echt mee met de personages en je voelt dus zoals al eerder gezegd de transformatie van Rosa gebeuren en het is net alsof je ernaast staat.

Het verhaal;
Het verhaal zelf zit goed in elkaar. Gelijk werd ik meegezogen in de wereld en was ik weer verdiept in het leven van Rosa en Hot. Tijdens het lezen verveel je, je nooit. Er zit een goed begin in, je word gelijk weer met de neus op de feiten gedrukt van wat er is gebeurd in het dorpje. Je valt als ware in het verhaal, het middenstuk vond ik zelf prachtig. De lessen die hierin voor Rosa worden beschreven waren lessen waar ik me mee kon verbinden en daarom ook met Rosa. De emoties in het verhaal zijn heel goed neer geschreven. Het einde zelf vond ik prachtig! Ik had geen ander eind kunnen verzinnen voor dit verhaal. Maar ik vraag me wel af, wat er in het slotdeel gaat gebeuren juist omdat dit zo een vastliggend einde had met Rosa die een prachtige ontwikkeling doormaakte, dus daar ben ik wel benieuwd naar, hoe gaat dit verder!

Deel 3?
Ik ga deel 3 zeker lezen. Zoals ik al zei ben ik erg nieuwsgierig wat er nu gaat gebeuren en hoe het leven van Rosa en Josh verder gaat. Wat ik vooral hoop is dat ik het verhaal een goede toevoeging ga vinden juist omdat ik nu zoiets had van oke dit was een goed en sterk einde. Ik ben juist bang dat het derde deel niet nodig gaat zijn, maar daar ga ik achter komen.

Waardering;
Ik vond het een heel goed boek en kan hem zeker aanraden bij andere mensen. Ik geef dit boek *  4 van de 5 sterren * en ik hoop dat ik net zo ga genieten van deel 3 als dat ik heb gedaan bij deel 1 en 2