Boek recensie Finale

Caraval is voorbij, maar het belangrijkste spel begint nu pas. Dit keer zijn er geen toeschouwers. Alleen winnaars en verliezers…

Prijs; 20,99
Auteur; Stephanie Garber
Uitgever; Luitingh - Sijthoff
Genre; Young Adult; Fantasy; Romantiek

Personages;
Deze personages zijn van het begin af aan al heel goed uitgewerkt. De kracht ligt hem dan ook in de manier van vertellen. In het eerste boek leer je Scarlett heel goed kennen omdat het verhaal vanuit haar perspectief wordt verteld. Het tweede boek wordt verteld vanuit het perspectief van Donatella. Hierdoor leer je beide goed kennen en weet je wat voor risico's ze wel of niet nemen en hoe ze tegen bepaalde situaties aankijken. Het derde en laatste boek, finale, wordt verteld vanuit beide perspectieven. Boven elk hoofdstuk wordt aangegeven wie er aan de beurt is en hierdoor is het als lezer erg gemakkelijk bij te houden. Vooral Scarlett maakte voor mij een grote karakterverandering mee, ze werd wat impulsiever en was niet meer zo stijf als dat we haar leerden kennen en dat vond ik persoonlijk heel fijn, omdat dat beter bij het verhaal paste. Donatella daarentegen is niks veranderd, dit vind ik ook niet erg omdat zij juist lekker in het verhaal lag met haar karakter en zij ook goed ontwikkeld was in het verhaal zelf. Legende maakt een verassende karakterontwikkeling mee waar ik echt heel blij van werd. Hij is mijn favoriete personage omdat hij heel mysterieus wordt neergezet met een klein hartje wat veel sympathie wekt. Deze drie personages maken samen een geweldig trio waar je om kan lachen en om kan huilen. Je leeft met ze mee en leert ze goed kennen. Hierdoor heb je tegen het einde van het derde boek zo een band opgebouwd dat je eigenlijk niet meer zonder kan.

Het verhaal;
Het verhaal verschilt heel erg van de vorige twee boeken en dit vond ik persoonlijk heel fijn. Ik had het idee dat bij de eerste twee boeken het verhaal in herhaling zat. Alleen las je het dan vanuit iemand anders zijn perspectief, maar de opbouw bleef hetzelfde en dat was erg jammer. Maar in het derde boek veranderd dit, je beleeft het zoals gezegd vanuit beide perspectieven waardoor je een totaal ander verhaal krijgt dan de eerste twee. Wat aan dit verhaal zo goed was, was  zeker de opbouw. Het zat hem niet zo zeer in de spanning want die is flink minder dan de eerste twee boeken, maar meer in de oplopende emoties en dat is wat dit boek zo goed maakt. De inleiding heeft zeker een hele positieve sfeer omdat je eigenlijk door gaat met maar je bent gebleven in deel 2. De kern is heel sterk door de spanning en de oplopende emoties die in het boek zitten. Het einde zelf vond ik wat minder sterk, maar zeker niet te min voor dit boek.

Schrijfstijl;
Garber heeft een opmerkelijke schrijfstijl. Want de ene keer begrijp ik het volkomen hoe ze de dingen wegschrijft en de andere keer denk ik mmh dat had misschien ook wel ander gekund. Ik kan de vinger er ook niet opleggen waarom dat zo is en dat is jammer. Het verhaal zit goed in elkaar en daar zijn weinig opmerkingen over te maken, maar de schrijfstijl weet ik niet zo goed. Het is beeldend en je ziet alles duidelijk voor je, alleen er zijn bepaalde stukken dat ik minder vind.

Waardering;
Al met al een heel goed verhaal en absoluut een spetterend slot waar ik het helemaal mee eens ben met goede karakters en personages en absoluut een steen goede serie. Mijn waardering is dan ook geen verassing als ik zeg dat het * 5 van de 5 sterren * wordt.