donderdag 16 april 2020

Recensie Stiefzus

Recensie
Stiefzus
Jennifer Donnelly
‘’Het is de magie van een breekbaar, feilbaar schepsel, een schepsel dat in staat is tot zowel onuitsprekelijke wreedheid als immense goedheid. Het leef in ieder mens, klaar om ons te verlossen. Te transformeren. Te redden. Indien we de moed kunnen opbrengen om ernaar te luisteren.
Het is de magie van het menselijk hart. ‘’

Niet te missen
Dit boek kwam ik overal tegen waar ik ook keek, het wekte mijn nieuwsgierigheid. Toen ik een recensie exemplaar kon bemachtigen twijfelde ik er ook geen seconde aan, dit boek moest ik hebben.  Na het zien van de prachtige voorkant en de lovende woorden te lezen kon ik niet wachten om in dit boek te beginnen, ondanks mijn enthousiasme heeft het boek even op zich moeten wachten. Maar na een tijdje heb ik hem toch opgepakt en ben ik begonnen met lezen!

Wat een verhaal
Ik was erg verrast over het begin van het boek. Het las als een trein achter elkaar door. Maar het was anders dan verwacht. Allereerst begon het verhaal zoals we het allemaal kennen, en toen dacht ik huh maar dat was toch juist niet de bedoeling? Ondanks dat las het tot de eerste 70 bladzijden als een trein, daarna moet ik toegeven had ik moeite met oppakken. Ik heb ook even getwijfeld om verder te lezen. Waarom? Geen idee want wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. Dit is een van mijn favoriete boeken 2020. Het verhaal zit goed in elkaar en heeft een geweldig en passend einde.

Was er een strijd? Ja zeker!
Als je het verhaal leest kom je erachter dat Lot en Fortuin al snel een weddenschap aangaan om Isabelle haar lot te veranderen, dit loopt uit tot een grote strijd met alle gevolgen van dien. Je raakt verbonden aan deze mensen en je kiest al gauw je kant, mijn kant? Fortuin, ik hoopte dat Isabelle veranderde en inzag dat schoonheid van binnen zit. De tweede strijd die er geleverd word is die van Isabelle zelf. Haar strijd met zichzelf. En dat was fantastisch om te lezen!

Isabelle
Wauw! Wat een karakter. Ik heb mijn mening over de stief zussen moeten bijstellen. Isabelle is zo een mooi persoon met zoveel vechtkracht en zoveel moed. In het begin was ik tegen haar omdat ik wist hoe ze was in het originele verhaal. Maar al gauw laat je dat los. Je gaat je inleven in deze Isabelle en ik kwam er al gauw achter, dat dit een heel sterk meisje is dat veel te voorduren heeft gehad. Ik vind haar transformatie fenomenaal, en vooral dat ze aan het eind inziet wat echt belangrijk is.

Conclusie
Een heerlijk boek. Een sterke verhaallijn met daarin sterke karakters. Je bouwt gauw een band met iedereen op. Als je goed leest merk je ook dat het fenimisme er heel erg in verwerkt word. In die tijd was denken en doen mannen werk, en het is fantastisch te lezen dat deze twee zussen juist anders zijn, en dat ze erachter komen dat anders niet slecht is. Of te wel een goed verhaal dat goed is opgebouwd en zeker de moeite waard is om te lezen.

Mijn waardering voor dit boek zal geen verassing zijn *4 van de 5 sterren*