zaterdag 24 juli 2021

Recensie // De beminde door Kiera Cass

De beminde

Hollis Brite is een meisje van goede komaf. Ze woont samen met haar familie in kasteel Keresken en probeert samen met nog andere dochters van adel de aandacht te trekken van de koning. Al snel realiseert Hollis zich, dat wanneer de koning eindelijk zijn liefde verklaart, dit leven ook niet alles is. De verwachtingen zijn te veel en de druk te groot. Met een bezoek van koning Quinten in het vooruitzicht hoopt ze zich te bewijzen als waardige koningin. Er is alleen een enkel probleem, wanneer een vreemde komt opduiken voelt Hollis een aantrekkingskracht zoals nooit te voren. Een touwtje trekt aan haar hart en die leid haar niet naar waar ze eigenlijk zou moeten zijn.

De beminde is een boek met vele beoordelingen. Ze gaan van heel negatief naar heel positief. Dit zorgt toch voor een onaangenaam gevoel om erin te beginnen want wat is mijn mening naar het lezen van dit boek. Wat gelijk opvalt is dat de wereld die geschept is, door verschillende aspecten magisch lijkt. De beschrijvingen zijn dan ook erg goed en daardoor heb je gelijk een beeld in je hoofd zitten van hoe de wereld van Coroa en Isolte er dan uitzien. Hierdoor word je gelijk meegetrokken in de wereld van Hollis en haar familie.

Hollis Brite is een meisje dat het leven als een lolletje ziet en ook de aandacht van de koning niet zo serieus neemt. Maakt haar dat in het begin wat naïef ja dat zeker. Maar dit is ook het gedrag van een jong meisje dat veilig heeft geleefd. Hollis laat namelijk al gauw gedrag zien bij koning Jameson wat ervoor zorgt dat zij De beminde wordt. Vanaf hier zit er een bepaalde verandering in haar doen en laten. Dit was een welkome verandering zo voelde het hoofdpersonage namelijk ook ouder aan.

Kiera Cass is een schrijver waar ik nog niks van had gelezen dus dit was voor mij een hele nieuwe schrijfstijl. Wat gelijk opvalt is dat de stijl heel gemakkelijk leest. Geen moeilijke woorden en makkelijke korte zinnen en hoofdstukken. Dit is het kenmerk van Young Adult en is zeker geschikt voor dit verhaal.

De inleiding van De beminde is er eentje die niet gelijk pakt, hij is speels en er zit niet echt een diepgang in of een gebeurtenis dat pakt. Het laat wel gelijk zien dat Hollis een meisje is met een sterke persoonlijkheid waarvan de ouders dit niet fijn vinden. Als je naar de kern kijkt, gaan gebeurtenissen snel en ontwikkelen dingen zich ook op een prima niveau. Het einde is er 1 waar dingen gruwelijk mis gaan en wat ervoor zorgde dat ik persoonlijk door wou lezen in het volgende deel.

Conclusie? De beminde is een boek dat makkelijk leest door de schrijfstijl van Kiera Cass. Het verhaal is aanstekelijk met een goede ontwikkeling van Hollis waarin je merkt dat ze groeit tot een vrouw met een eigen mening en die leeft voor haar familie. Ik geef het boek 4 sterren omdat het een vermakelijk verhaal was dat heerlijk is voor in de zomer.