dinsdag 15 juni 2021

Recensie // De ijzerlegendes

De ijzerlegendes

Nadat Meghan aan de dodelijke IJzerfae is ontsnapt, moet ze haar belofte aan Ash inlossen. Voordat ze naar het ijzige Winterhof afreizen, wil ze nog één ding doen. Iets waarmee ze per ongeluk de aandacht trekt van een oeroud en levensgevaarlijk wezen. Of Meghan en Ash ooit aankomen in het Winterrijk, lees je in De overtocht - winter.
In De overtocht - zomer is Puck de enige die Ash kan helpen om in het hol van de leeuw, het Zomerhof, te komen. Dat doet hij dus, maar of hij de neiging kan weerstaan om zijn rivaal een enorme streek te leveren, is nog maar de vraag.
Wanneer Meghan in De voorspelling naar Elysium gaat, een belangrijke bijeenkomst van alle hoven, heeft ze het idee dat alles goed is gekomen. Dan doet een orakel haar een duistere voorspelling die alles verandert...

Het winterhof:
Dit is het eerste verhaal in deze bundel. Het zijn de verhalen tussen de boeken door. Dit is deel 1.5, hierin lees je eigenlijk het stukje wat er gebeurd vanaf dat Ash Meghan ophaalt uit huis tot aan het punt dat hij haar naar het winterhof brengt. Zit er diepgang in als ik naar de personages kijk? Nee niet echt. Dat had ik ook niet verwacht, het verhaal is namelijk maar 89 bladzijdes lang. Ik vond het zeker een toevoeging, je krijgt meer te zien van het land maar ook van de bedreig die erin schuilt. Ook de relatie tussen Ash en Meghan komt hier meer naar boven. Het is denk ik dan ook zeker handig dat je dit deel leest voor je aan deel 2 begint. Het geeft meer informatie en is een soort voorbereiding op wat gaat komen. Een goede toevoeging met een goede opbouw, ik kan dan ook niet anders dan 3 sterren geven.

Het zomerhof:
Het tweede korte verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen in deel 3. Megan is de ijzerkoningin en Puck en Ash gaan samen op een nieuwe avontuur. Maar voordat je in deel 4 kan duiken zit dit verhaal er tussen. Want Ash heeft een deal gesloten met de koningin van de bannelingen en zij komt die gunst nu innen. Dit betekend dat hun grote avontuur nog even moet wachten. Wat ik vooral heel goed vind aan deze tussen verhalen is dat ze exact aansluiten op het deel wat er voor zat en het deel wat na dat verhaal komt. Hierdoor heb je het idee dat je niks mist. Kun je de delen ook lezen zonder deze delen? Ja absoluut, maar dit voegt zeker wel wat toe aan de boeken. Je kan in dit deel spanning verwachten en vooral veel kattenkwaad, het wordt namelijk verteld vanuit Puck. Je leert hierdoor Puck wat beter kennen, zit er diepgang in? Nee niet veel maar wel al meer dan het eerste kortverhaal dus er zit zeker ontwikkeling in vanuit de auteur en dit is heel mooi om te zien. Daarnaast was het gewoon een leuk en grappig verhaal voor tussendoor en kan ik niks anders dan het 3,5 sterren  te geven.

De voorspelling:
Het laatste stukje van het eerste deel van deze serie. Wat een goede afsluiter. Dit laatste deel heb ik echt gezien als een afsluiting van Puck, Meghan en Ash. Na het uitlezen van de ijzerprins begon ik mij af te vragen waar Meghan en Ash daarna waren. Dit kom je al gauw te weten via deze weg. Ik vond het verhaal goed in elkaar zitten. De politiek kwam goed naar voren maar werd ook echt goed beschreven. De karakters waren prima en de ontwikkelingen waren ook fijn om te zien. Het sloot de serie mooi af en liet ook een cliffhanger achter waardoor je gelijk door wil in serie nummer 2 om erachter te komen of de voorspelling klopt en of hij ook uitkomt. Ik geef het 4 sterren, juist omdat het schrijfwerk beter was in dit deel en omdat de personages een goed ontwikkeling hebben meegemaakt, van tieners naar volwassenen.