Zoeken in deze blog

vrijdag 19 maart 2021

Recensie // Koning van het sintelwoud van Jen Minkman

Koning van het sintelwoud


De tweelingzussen Vasilisa en Morana wonen diep in het bos vlak bij de rand van het mysterieuze Sintelwoud. Morana is voorbestemd om op haar zeventiende verjaardag te trouwen met de koning van het Sintelwoud. Vasilisa is bang voor dat moment, omdat ze dan haar zus voor altijd kwijt zal raken. Op de dag van het festival van Zwartzon wordt Vasilisa echter door magie het Sintelwoud ingelokt en ontspint zich een heel ander verhaal dan waar ze altijd in geloofd heeft. Want soms is de weg van de legende die jou verteld is niet het pad dat je moet volgen…

Personages en het verhaal:
Waar gelijk complimenten voor mogen worden gegeven is dat de achtergrond van de personages heel goed word neergezet. De zussen worden goed beschreven in hoe hun verleden is wat hun toekomst zal zijn en de gedachten daarover. Tel dit op bij het feit dat het verhaal gelijk mysterieus en sprookjesachtig begint maakt het een heel sterk verhaal. De world building in het verhaal is heel goed, Jen schrijft op een manier waarop je de dingen voor je ziet gebeuren. Ondanks het sterke begin, vond ik de kern minder. Het werd op een gegeven moment verwarrend en dat zorgde ervoor dat het magische even wegviel en dat was jammer. Jen pakt dit daarna wel weer goed op waardoor het daarna zijn magie weer langzaam terugpakt. Sorscha was een personage dat ik erg sterk vond, ze nam het heft in eigen handen en zorgde voor een betere toekomst voor haar en haar kind. Zij had van mij wel wat meer in het verhaal mogen terugkeren. Als ik dan naar het einde kijk, is die erg sterk. Gaat het soms wat te makkelijk? Ja dat zeker, maar in dit magische verhaal voelde dat niet als verlies. Het einde was sterk en het verhaal kwam goed bij elkaar en voelde als een ware afsluiter.

Schrijfstijl:
Jen heeft een fijne stijl waarbij het lijkt alsof je zelf in het verhaal speelt. Dit zorgt ervoor dat je erg betrokken bent bij de zussen. De Russische woorden die verwerkt zitten in het verhaal worden goed uitgelegd op een speelse manier waardoor het verhaal duidelijk blijft. Jen heeft echt de magie van een sprookje verwerkt in een goed maar kort verhaal.

Conclusie:
Goede karakters, goede achtergrond informatie. Maar bovenal een prachtige schrijfstijl waarin personages tot leven komen en sprookjes gaan leven. Ik geef dit boek 4 sterren en ik ga zeker vaker wat van Jen lezen! Mijn hart van ijs ligt al klaar en ik kan niet wachten 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten