dinsdag 2 februari 2021

Recensie // Koninklijke magie

Koninklijke magie

Vijf jaar nadat Mirabel uit de magische wereld Aeterna is overgestoken heeft ze in de mensenwereld haar plekje gevonden. Als bemiddelaar voor andere Overstekers - wezens als faunen, waternimfen en ifrieten - sust ze conflicten waarbij hun bestaan aan het licht zou kunnen komen. Wanneer een van de Portalen op de mensenwereld wordt vernietigd heeft Mirabel geen andere keuze: ze moet terugkeren naar Aeterna om te achterhalen wat er gebeurd is. Aan het hof blijkt dat de verzegeling van het achtste Portaal scheuren vertoont, waardoor een nieuwe oorlog met de daimonen dreigt. De Koningin weigert echter in te grijpen en heeft zich uit de troonzaal teruggetrokken... Is Mirabels bemiddelaarstalent genoeg of moet ze een beroep doen op de gave die ze nooit had mogen aanvaarden?

Mirabel neemt ons eindelijk mee naar Aeterna. En wat was ik daar blij mee! Ik kijk al lange tijd uit naar deze mooie wereld, en om daar meer over te leren. We kennen de bewoners natuurlijk al via de gewone wereld. De personages in dit boek zijn bijna hetzelfde. Je ziet voornamelijk Mirabel en Ris in dit verhaal. Ook leren we nieuwe karakters kennen, zoals Herion. De ontwikkeling van Mirabel is zeker aanwezig, als je daar oplet vanaf het begin en tot aan het einde merk je dat ze een vrouw wordt die weet wat ze wil, en ook haar plaats neemt om te zorgen dat de wereld gered wordt. Ris blijft een beetje op het zelfde niveau, maar dit was zeker niet hinderlijk omdat je hem niet zo veel hebt gezien in deel 1 en 2. Als ik kijk naar de inleiding, moest ik hier even inkomen, ik had het idee dat het een herhaling was van de inleiding in deel 2. Dit vond ik jammer. Als je dan verder naar de kern komt, zit je al in Aeterna, en vanaf hier neemt het verhaal een hele mooi switch. Er gebeurd veel in de kern, maar de personages blijven dezelfde die we al kennen en dit was erg fijn. Als ik kijk naar de actie, is dit de juiste keuze geweest, hierdoor lees je er heel makkelijk doorheen en ben je er zo door. Dit hielp mij wel echt, anders had ik er veel langer over gedaan, gezien het een dik boek is. Het einde was fenomenaal. Alles kwam goed samen,  en er zat een prachtig einde in, waarin Mirabel het opneemt voor iedereen. Het einde zorgde ervoor dat dit boek en de serie fantastisch werden afgesloten, het is een zeer waardig einde.

Hier is niet heel veel aan veranderd. Maar wat ik wel merkte is dat Petra het liefst nog 2 boeken had geschreven over Mirabel, waardoor er op sommige punten teveel informatie stond. Daarnaast heb ik het idee dat er wat extra dingen zijn toegevoegd om alles tot een goed en helder einde te krijgen. Ik vind persoonlijk dat dit het goede moment was om te stoppen, het is een heerlijke afsluiter die vlot is geschreven en wanneer je echt in het verhaal zit, je ook niet meer kan stoppen met lezen.

Ik was erg enthousiast over de eerste twee boeken. Maar deze heeft die twee toch echt overtroffen. Het is een prachtig einde, en je voelde gewoon alles bij elkaar komen, en dit was heel fijn. Ik kan dan ook niet anders om dit boek  5 sterren te geven, ik heb er zo van genoten. Ik hoop gauw meer te zien van haar werk.