dinsdag 3 november 2020

Boek recensie Tot onze wegen scheiden

Tot onze wegen scheiden

De eenentwintigjarige Ada woont al haar hele leven in het strenggelovige dorpje Breesden. Wanneer ze een paar weken voor haar huwelijk voor haar studie in Roosendaal moet zijn, ontmoet ze door omstandigheden de jongere Belen, zoon van een Griekse restauranteigenaar. Ze krijgt een baantje als serveerster aangeboden en hoewel ze weet dat haar ouders het nooit zouden goedkeuren, zegt ze ja.
Ada probeert krampachtig haar twee verschillende levens gescheiden te houden tot de grote dag. Vanaf dan zal ze de rol van plichtsgetrouwe echtgenote moeten spelen. Maar naarmate die dag dichterbij komt, trekt ze meer en meer naar Belen toe. Er ontstaat een oprechte en open vriendschap; iets wat ze nog nooit eerder heeft ervaren.
Ada begint te beseffen dat de waarden en normen die ze haar hele leven al met zich meedraagt door Belen in gevaar komen, maar hem en zijn vrije leven loslaten is niet gemakkelijk als ze diepere gevoelens voor hem krijgt. Kan ze een andere weg inslaan als ze tegelijkertijd bang is voor de mensen die haar zouden moeten beschermen?

Personages:
Laten we beginnen bij het hoofdpersonage, namelijk Ada. Ada is een streng opgevoede jonge vrouw die twijfels begint te zetten bij haar geloof en haar opvoeding. Je voelt gelijk sympathie voor haar en hebt eigenlijk gelijk een beetje medelijden, want je zal er niet over na moeten denken om zo opgevoed te moeten zijn. Ada is iemand die een behoorlijke groei doormaakt een waar ik heel trots op ben want soms zat ik echt te schreeuwen naar mijn ereader als ze weer terugviel. Ik leefde mee en huilde mee. Ada is goed neergezet en haar ontwikkeling is zo goed omschreven dat het was alsof je haar ook echt kende. Belen was een van mijn favoriete personages, juist omdat hij zoveel begrip toonde en gelijk een vreemde wou helpen kwam hij heel sympathiek over. Hij maakt op zijn eigen manier een ontwikkeling mee en het mooiste om te lezen was dat ze elkaar helpen hierin. Wat echt de kracht is van Emma Anna is dat hoe klein of groot een personage is in het boek, ze geeft ze een plekje en ze geeft je de kans om ze te leren kennen. Grote complimenten daarvoor want zo voelt het alsof iedereen erbij hoort en iedereen belangrijk is en dat vond ik geweldig.

Het verhaal:
Dat de verhaallijn niet hedendaags is weten we allemaal maar juist dat maakt het bijzonder. Je wordt in het verhaal gegooid in de inleiding, die vond ik niet heel sterk maar dat is omdat ik even moest wennen. De kern vond ik zo ongelooflijk sterk, je vloog door het verhaal heen. Doordat het niet hedendaags is, is het allemaal nieuw. Het strenge geloof en de opvoeding die Ada krijgt ben je niet gewend en dat is juist wat het boek speciaal maakt. Emma Anna zet dit verhaal zo neer dat je het idee hebt dat je het naast ze beleefd en erbij bent, want ja je zit op een gegeven moment gewoon te schreeuwen in de hoop dat er wat mee gedaan wordt, maar ja het verhaal is er al en niemand die je hoort. Het einde vond ik heel mooi. Je krijgt een inzicht in haar leven nu en dat vond ik een waardige afsluiter, het voelt ook af en elke losse puntje is beantwoord. Het verhaal is gewoon in een woord te beschrijven; geweldig.

Een kenmerkend iets voor Emma Anna wat ik altijd hoor is dat ze een hele ruwe maar echte schrijfstijl heeft, en hier ben ik het helemaal mee eens. Niets wordt mooier gemaakt dan dat het is, waardoor je het verhaal nog meer beleefd. Dat er geen taboes uit de weg worden gegaan maakt dat dit verhaal zich nog meer onderscheid van de rest. Ook erotische scenes worden goed omschreven maar ook hier zonder taboes het wordt neergezet zoals het is. Een heerlijke schrijfstijl en zeker een die ik verder wil ontdekken in volgende boeken.

Waardering:
Dit is voor mij een reden om een boek * 5 van de 5 * sterren te geven juist doordat alles zo goed in elkaar zit. Echt mijn complimenten naar de schrijfster. Ik kijk uit om meer boeken te lezen om me nog meer te verdiepen in deze schrijfstijl en haar boeken.

Bedankt Dutch venture publishing voor dit recensie exemplaar!