dinsdag 8 september 2020

Boek recensie Raak me. Niet.

Raak me. Niet.

Raak me. Niet.' van Laura Kneidl gaat over de achttienjarige Sage. Op haar verjaardag komt ze aan op de universiteit van Nevada. Ze heeft niets: geen geld, geen huis, geen vrienden. Alleen de droom dat ze opnieuw kan beginnen en kan vergeten wat er thuis in Maine is gebeurd. In Nevada krijgt ze een bijbaantje in een bibliotheek, waar ze haar collega Luca ontmoet. Hij is alles waar Sage bang voor is, met zijn doordringende ogen, tattoos en ruige uiterlijk. Maar Luca is niet wie hij lijkt te zijn en hij laat Sages hart ook op een andere manier sneller kloppen.

Prijs; 18,99
Auteur; Laura Kneidl
Genre; New adult, Romance
Uitgever; Zomer en Keuning
Bladzijdes; 416
Taal; Oorspronkelijk Duits

Personages;
Waar je echt complimenten voor mag geven is hoe Sage is uitgewerkt, je merkt dat er veel onderzoek vooraf is gegaan naar de angststoornissen en hoe dat gaat in de praktijk. Hierdoor voelt het heel echt aan, en dat is heel prettig. Hierdoor wordt de realiteit heel erg naar voren gehaald, mensen die deze stoornis hebben praten er ook niet over en dat doet Sage ook niet. Je merkt al gauw dat Sage mooie veranderingen meemaakt en echt aan haar zelf werkt. Dit is als lezer heel fijn om te lezen zo blijft ze echt. Een heel klein minpuntje is dat Sage veel uitgenodigd wordt voor feestjes en dit vond ik wat minder realistisch juist omdat ze een stoornis heeft en sociaal niet goed uit de hoek komt voelt dit niet echt aan, het gaat te makkelijk naar mijn mening.

Luca is mijn all time favoriet. Wat heel erg opviel is dat hij niet alleen maar de wederzijdse lover is van Sage maar dat hij ook diepgang heeft. Je leert hem meer kennen dan in andere new adult boeken en dat is erg prettig. Hierdoor wordt ook Luca echt gemaakt en niet alleen de bad boy. Want ondanks zijn uiterlijk zit er een fijn karakter onder dat ik heel fijn vond om te leren kennen.  Zijn zus, April, is heel lief meisjes met een fijn karakter. Ze staat altijd klaar voor haar vrienden en kan goed met haar broer overweg, dit maakt haar een heel liefhebbend personage waardoor je geen slechte dingen over haar kan vinden. Conclusie, hele goede personages die goed zijn uitgewerkt en waar je echt een band mee kan scheppen.

Het verhaal
Hier ben ik helemaal fan van, het begin is gelijk heel duidelijk. Er wordt een duidelijk beeld geschept van Sage en haar situatie. Je duikt gelijk in het verhaal zonder een lange inleiding en dit is heel fijn. Het verhaal is uit het perspectief van Sage beschreven en dit is een goede keuze, ze is het hoofdpersonage maar door haar perspectief krijg je de rest goed mee en is er zeker niet het gevoel dat je iets mist aan informatie voor de andere karakters. Het midden stuk is heel goed geschreven en houdt je ook echt bij het boek. Het wisselt aan gevoelige gesprekken en actie ook de gesprekken en gedachten worden goed afgewisseld. Er was mij aangeraden gelijk deel 2 in huis te halen omdat de cliffhanger zo groot was, dit geloofde ik niet. Maar ik kreeg ongelijk, de cliffhanger was groot en het einde pakte me heel erg, ik moest en wou gelijk deel 2 lezen. Het verhaal zit goed in elkaar en je wil steeds doorlezen om maar te weten wat er is gebeurd en hoe het afloopt, echt complimenten naar de schrijfster.

De schrijfstijl
De auteur heeft een hele fijne stijl waardoor je erg gemakkelijk door het verhaal heen leest. De auteur wisselt heel goed af tussen gebeurtenissen, gedachten en dialogen en hierdoor wordt het een samenhangend verhaal. Wat ik jammer vond waren de hoofdstukken die waren voor mij hier en daar te lang, maar het was wel noodzakelijk en de informatie die gegeven werd waren essentieel voor het verhaal. Kneidl heeft een eigen schrijfstijl die erg beeldend is maar ook goed past bij het genre. Er is iets aan waardoor het interessant blijft, maar kan ik kan de vinger er niet op leggen. Het einde is zo intrigerend geschreven dat ik niet kan wachten om deel 2 te lezen om te zien hoe dit verder gaat en hoe het einde is omschreven.

Het komt dan ook vast niet als een verassing dat dit boek een van mijn favorieten wordt en het daarom ook *5 van de 5* sterren krijgt. Het zit goed in elkaar met een heel goed einde.  Ik kijk uit naar deel 2.