zaterdag 13 juni 2020

Boekrecensie Ik pleit voor jou!

Ik pleit voor jou!
De jonge, ambitieuze advocate Janna heeft er alles voor over om die felbegeerde promotie binnen te slepen, maar een uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel gooit roet in het eten. Ze drinkt nét even iets te veel, verliest Zeer Belangrijke Documenten over haar aanstaande zaak, en tot overmaat van ramp deponeert ze haar maaginhoud over de gaatjesschoenen van een onbekende man.

Janna krijgt nog één kans om indruk op haar baas te maken: de vechtscheiding tussen twee BN'ers waar heel Nederland van smult. Ze zet alles op alles om de rechtszaak voor haar Gooise cliënte en haar monsterlijke tweeling te winnen. Maar dan herkent ze de uitermate charmante advocaat van de tegenpartij: de man met de gaatjesschoenen…

Auteur; Marijke vos
Prijs; 15,99
uitgever; Harper Collins
Genre; Feelgood

Personages
Dit boek heeft heerlijke personages, waar je gelijk verliefd op wordt. Janna is de hoofdpersoon in dit boek en ook wel mijn favoriet. Het zit haar zeker niet mee, dit is ook het eerste wat je over haar leest, de avond dat zij de documenten kwijtraakt. Vanaf daar lees je over haar ontwikkelingen, de zaak en de zoektocht naar de vermiste documenten. Janna is nuchter en een heerlijk persoon met een goed karakter. Haar vriendin Lotte wordt ook goed beschreven en de vriendschap krijg je van dichtbij mee, dit vind ik prettig, want niet alleen de hoofdpersoon is belangrijk ook de vriendschappen en relaties. Van Leo, krijg je een heerlijke mysterieuze indruk, hij flirt veel met toespelingen waar dubbele boodschappen in zitten. Hij komt ook erg goed naar voren in het verhaal, je leert hem goed kennen. Hij en Janna samen was een vuurtje dat dreigde uit de hand te lopen, en de spanning werd heerlijk opgebouwd tussen deze twee. De overige personen komen voor bij personen goed aan bod, je hebt niet het idee dat je hen niet leert kennen. Zoals een Joris en Petra worden goed in het verhaal geïntroduceerd en blijven ook terugkomen. De scheidende personages waar de zaak om draait hebben een centrale draad in dit verhaal. Van Chelsea krijg je een heel goed beeld van hoe ze in werkelijkheid is, ik had met haar wel de minste band omdat haar karakter mij niet aansprak, maar wel nodig was voor het verhaal. Haar ex man Robert daarentegen krijg je een minder beeld van en dit vond ik jammer, ik had graag wat meer geleerd over hem. Maar al met al zijn het goede personages die echt toe doen in het verhaal.

Het verhaal
Dit verhaal zit goed in elkaar, daar is geen twijfel over mogelijk. Je begint gelijk al met de beginsituatie, waarin je in Janna haar leven word gegooid. Hier maak je ook gelijk kennis met haar en de vreemde man die later een grote rol gaat spelen. Daardoor zit je gelijk in het verhaal en wil je doorlezen. Een goed en sterk begin. De kern zelf is goed opgebouwd. Je leeft met de personages mee, en voelt de spanning opbouwen tussen Janna en Leo, maar ook in de zaak wordt de spanning goed opgebouwd. De kern is sterk geschreven met een goed opbouwend verhaal waar je steeds in door wilt lezen Het eind zelf was wel voorspelbaar dit vond ik jammer, het is een goed eind maar je verwacht het wel. Het verhaal bevat veel humor en veel en veel details, waardoor je de gebeurtenissen voor je ziet gebeuren. Daardoor maakt dit verhaal het heel toegankelijk om te lezen, deels omdat het in Nederland afspeelt, voel je er een band mee omdat je, je goed kan inleven.

Schrijfstijl
Ik had nog nooit wat gelezen van Marijke Vos. Dit was een hele prettige kennismaking met haar schrijfstijl. Het is heel luchtig en vlot geschreven. Waardoor de gebeurtenissen niet al te zwaar worden. Het onderwerp is natuurlijk best wel zwaar in bepaalde situaties, en herkenbaar voor sommige, maar Marijke weet dit heel luchtig weg te zetten met veel humor erin verwerkt zodat het niet al te zwaar is. Ze heeft een beeldende stijl en dit vindt ik altijd heel prettig omdat ik het graag voor me wil zie gebeuren terwijl ik het lees. Waar ik wel moeite mee had waren de mailtjes tussendoor over de zaak. Daarin zaten heel veel zakelijke woorden die te maken hadden met het beroep van advocaat, dit waren wel woorden die ik vaak moest opzoeken omdat ik ze niet begreep. Dit vond ik jammer, maar ik begrijp het wel waarom ze erin zaten het had verder wel toegevoegde waarde.

Ik vond het een fijn boek, waarin je bleef lezen en eigenlijk niet wou stoppen. Maar door de soms moeilijke woorden tussendoor was het niet altijd goed te begrijpen. De luchtige stijl van schrijven maakte dit dan wel weer goed ik ben dan ook gekomen op * 3 van de 5 sterren *