dinsdag 26 januari 2021

Recensie // De schaduw van de Sha

De schaduw van de Sha

Wanneer Mirabel haar huis en bedrijf dreigt te verliezen, neemt ze noodgedwongen een nieuwe opdracht aan. Snezana, de machtigste Oversteker in de onderwereld van Westpoort, ligt onder vuur. Een signaal voor Mirabel om te bemiddelen. Terwijl Mirabel Westpoort tracht te behoeden voor een bendeoorlog, moet ze ook nog de daimonische invloed in haar leven onder controle krijgen.

Personages en het verhaal
Dit is het tweede deel in deze serie. Daar mag je dan ook wat van verwachten, maar ik denk dat mijn verwachtingen te hoog waren. Laat ik beginnen met de personages deze leerden we in deel 1 kennen en zien we hier dus weer opnieuw. Je hoeft dus geen nieuwe personages te leren in het begin, hierdoor kom je er makkelijk in. Daarbij moet ik er een kritiek puntje naast zetten, dit zorgde ervoor dat het niet gelijk spannend of pakkend was. Het voelde een beetje als een herhaling van deel 1. Het had mij meer gepakt, als er gelijk iets gebeurde of een introductie van een nieuw karakter om gelijk spannend te beginnen maar wel anders dan deel 1.
Daarnaast heb ik niet het idee dat er veel karakterontwikkeling in het eerste stuk zit. Dit komt later pas in beeld. Hierdoor was de inleiding voor mij niet pakkend genoeg. Om dan door te gaan naar de kern, dit sprak mij al meer aan. De actie kwam er wat in en we leerden een nieuw wezen kennen Sha. Ik denk ook dat wat het eerste deel zo gaaf maakte is dat je nieuwe figuren leert kennen en dat was hier helaas niet zo. Daarbij moet ik wel zeggen dat de personages zich aan het ontwikkelen zijn in de kern. Dit was een aangename verassing, zo bleef het niet voorspellend. Het einde was heel spannend, en daar pakte dit deel mij pas echt. Je leert meer over Ronban en Mirabel maar ook over Hasten en de andere wachters. Ik had alleen gedurende het verhaal wel meer van Erig willen zien en Terya, zij zijn belangrijk voor Mirabel en dat had ik graag terug gezien. Maar als ik kijk naar de plottwist die het verhaal nam en hoe het einde is neergezet, moet ik toch mijn complimenten geven en ben ik erg benieuwd wat dit voor boek 3 gaat doen.

Schrijfstijl
Hier merk ik dat er ontwikkeling is geweest. Je merkt dat er geluisterd is naar eerdere reacties op deel 1. Maar ook dat de schrijfster echt heeft gekeken hoe ze dit boek nog beter kon schrijven. Haar kracht ligt in het schrijven van hoofdstukken die je zo wegleest. Dit heeft ook te maken met het prettige lettertype maar ook zeker aan het schrijfwerk zelf, zit je eenmaal in het boek dan laat het je niet meer los! Daarnaast is er echt aandacht gelegd op de titel. Hoe die is vormgegeven is heel sterk. Het is mysterieus en trekt je toch naar het verhaal. De cover is ook hier weer heel mooi gedaan. En na je het verhaal hebt gelezen merk je dat op de cover bekende dingen staan. Petra schrijft vlot maar ook luchtig en denkt goed na over hoe ze dingen neerzet.

Conclusie
Deze vind ik moeilijk. Het eerste boek gaf ik 4 sterren. Maar hier zat ik minder snel in het verhaal en werd het soms wat eentonig. Daar tegenover staat wel dat het einde fantastisch was en dat je merkt dat Petra haar schrijfwerk heeft ontwikkeld. Daarom geef ik ook dit boek een 4 ster recensie. Omdat dit het wel verdiend als je kijkt hoeveel ontwikkeling er inzit bij de auteur zelf.